Ανεργία & Ψυχολογία

Αυτό που χαρακτηρίζει πλέον την εποχή μας είναι η ανεργία και η κρίση. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι κάθε μέρα χάνουν την δουλειά τους και μαζί μ’ αυτήν θεωρούν ότι χάνουν την προσωπικότητα, την αξιοπρέπεια αλλά και το μέλλον τους.

Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η ανεργία στην χώρα μας βρίσκεται στο 24,9% για το α΄ τρίμηνο του 2016. Οι άνεργοι ανήλθαν σε 1.195.084 άτομα, με τους μακροχρόνια άνεργους να είναι 840.145 άτομα ή το 70,3% του συνόλου των ανέργων.

Δυστυχώς δεν μπορούμε να πούμε το πότε και εάν όλη αυτή η κατάσταση θα αλλάξει, αλλά μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι μπορούμε να διατηρήσουμε την ψυχολογία μας και να κάνουμε θετικές και αισιόδοξες σκέψεις που θα μας οδηγήσουν σε μία πιο θετική στάση ζωής.

Αν και το φαινόμενο της ανεργίας έχει διογκωθεί τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς η έρευνα είναι εξαιρετικά ελλιπής.

Παρ’ όλα αυτά, τα μέχρι στιγμής στοιχεία μιλάνε για αύξηση των καταθλιπτικών επεισοδίων και αυτό ακούγεται αρκετά λογικό, εάν σκεφτείτε ότι μία οικονομική κρίση μπορεί να οδηγήσει και σε άλλες μορφές κρίσης.

Ο άνθρωπος είναι πλέον έτσι δομημένος ώστε να αισθάνεται ολοκληρωμένος όταν προσφέρει, όταν εργάζεται, όταν είναι ανεξάρτητος και όταν νιώθει δημιουργικός. Όλα αυτά αλλάζουν δραματικά όταν κάποιος χάσει την δουλειά του και νιώθει ανήμπορος να βοηθήσει την οικογένειά του. Τότε όλα μέσα του αλλάζουν. Αλλάζει ο τρόπος που βλέπει τον κόσμο, αλλάζει ο τρόπος που βλέπει την οικογένειά του, αλλά κυρίως αλλάζει ο τρόπος που βλέπει τον ίδιο του τον εαυτό.

Σ’ αυτό το σημείο είναι που θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ο άνθρωπος αυτός ότι αρχίζει να κάνει αρνητικές και διαστρεβλωμένες σκέψεις. Αυτό είναι το κομβικό σημείο, που θα πρέπει να καταλάβει ότι ο κόσμος αλλά και ο ίδιος δεν μπορεί να άλλαξαν τόσο πολύ μόνο και μόνο για μία άτυχη στιγμή της ζωής του. Θα πρέπει να καταλάβει ότι η κρίση είναι παγκόσμια και δεν φταίει αποκλειστικά ο ίδιος. Αυτές είναι κάποιες «διορθωμένες σκέψεις» όπου όλοι θα μπορούσαμε να σκεφτούμε.

Για να αλλάξουμε τρόπο σκέψης πρέπει να ακολουθήσουμε τα παρακάτω βήματα:

  • Να αποφύγουμε τις διαστρεβλωμένες σκέψεις και ιδέες για τον εαυτό μας και τους γύρω μας. Όσο καλοί ήμασταν όσο εργαζόμασταν , τόσο καλοί είμαστε και τώρα που δεν έχουμε εργασία.
  • Να συνεχίσουμε να βλέπουμε θετικά την ζωή. Κάθε μέρα μας δίνει και από ένα θετικό σημάδι. Να είστε «ανοιχτοί» ώστε να το αναγνωρίσετε.
  • Να καταγράψετε τις λύσεις σας και να ενεργήσετε. Κάθε πρόβλημα έχει και μία λύση. Ξεκινήστε δυναμικά!
  • Διεκδικήστε και μη σταματήσετε να προσπαθείτε. Κάθε επιτυχία, πέρασε μέσα από δέκα αποτυχίες. Συνεχίστε να προσπαθείτε!
  • Κάντε μόνο θετικές σκέψεις. Η ζωή εκτός από προβλήματα μας δίνει και χαρές. Ας επικεντρωθείτε σ’ αυτές και να είστε σίγουροι ότι έτσι θα δείτε πιο καθαρά τα πράγματα.
  • Κοινωνικοποιηθείτε και μιλήστε. Τα προβλήματα δεν πρέπει να μας απομονώσουν. Σίγουρα θα έχετε ανθρώπους γύρω σας (είτε φίλους είτε συγγενείς) που τους εμπιστεύεστε και νιώθετε άνετα μαζί τους. Μιλήστε τους και θα δείτε ότι δεν είστε μόνοι!

Τέλος, μη διστάσετε να μιλήσετε σε κάποιον επαγγελματία του χώρου εάν νιώθετε την ανάγκη.

 ©Νικολέττα Σεφέρου, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *