Η ψυχολογία στις διακοπές

Σύμφωνα με έρευνες που έγιναν, η προσμονή, η εμπειρία και οι αναμνήσεις είναι τρία ψυχολογικά στοιχεία που επηρεάζουν τη στάση μας απέναντι στις διακοπές.

Η προσμονή, είναι το πρώτο, το πιο κρίσιμο και το πιο ευχάριστο στοιχείο στις διακοπές. Θεωρείτε καθοριστικό για την διάθεσή μας πριν αλλά και κατά την διάρκεια των διακοπών. Εάν η προσμονή των διακοπών μας περιέχει ευχάριστες σκέψεις και επιθυμίες, τότε προδιαθέτουμε τον εαυτό μας για να περάσει καλά και να δημιουργήσει ευχάριστη ψυχολογία. Εάν όχι, τότε οι διακοπές μας δεν προβλέπονται οι καλύτερες.

Η εμπειρία από την άλλη, είναι ένας σημαντικός παράγοντας είτε για να προβλέψει είτε για να προδιαθέσει για το πως θα περάσουμε στις διακοπές μας. Εάν μέσα από τα χρόνια,  η εμπειρία του ταξιδιού και των διακοπών είναι θετική, τότε και η αίσθηση που έχουμε όταν σκεφτόμαστε το καλοκαίρι και τις διακοπές είναι με μία θετική αίσθηση. Το ίδιο ισχύει και για τις αναμνήσεις μας, μόνο που στην περίπτωση αυτή οι αναμνήσεις μας επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά συγκεκριμένες καταστάσεις, μέρη ή άτομα.

Μετά απ’ όλα αυτά, έρχεται η ώρα που οι διακοπές ξεκινούν. Είτε βρίσκεστε στο σπίτι, στο εξοχικό είτε σε κάποιο νησί, ήδη η ψυχολογία σας αλλάζει. Εάν οι ρυθμοί της δουλειάς είναι έντονοι, τα  προβλήματα καθημερινά, το άγχος σε μόνιμη βάση, σκεφτείτε ότι τώρα όπου κι αν βρίσκεστε όλα αλλάζουν. Δεν χρειάζεται να βρίσκεστε σε κάποιο νησί για να νιώσετε την ηρεμία των διακοπών. Άλλωστε, όσοι λένε ότι όπου κι αν βρίσκεσαι είναι καλύτερα από το να είσαι στην ρουτίνα σου, έχουν δίκιο. Το κλειδί στις διακοπές είναι να ξεφεύγεις από το πρόγραμμα και από καταστάσεις που προκαλούν άγχος και πίεση. Οι διακοπές είναι η ευκαιρία να κάνουμε πράγματα που δεν μπορούσαμε μέσα στην χρονιά, να ηρεμήσουμε, να ξεκουραστούμε, να δούμε φίλους, να κάνουμε μπάνια και γενικότερα να διασκεδάσουμε. Η αλλαγή της ρουτίνας συνάδει με την αλλαγή της ψυχολογίας μας.

Έρευνες έδειξαν ότι η διάρκεια των διακοπών δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία. Μερικές φορές οι ολιγοήμερες αποδράσεις είναι πιο ευεργετικές, καθώς εκτιμούμε καλύτερα την περίοδο αυτή, ξεκουραζόμαστε ουσιαστικά και ξεφεύγουμε από την καθημερινότητα.

Από την άλλη ο ήλιος συμβάλλει καθοριστικά στην βελτίωση της διάθεσής και της ψυχολογίας μας. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι η ηλιακή ακτινοβολία αποτελεί το πιο φυσικό αντικαταθλιπτικό, το οποίο αυξάνει την παραγωγή ενδορφινών και σεροτονίνης, μιας ορμόνης που είναι γνωστή και ως «ορμόνη της ευφορίας»! Η σεροτονίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής που ηρεμεί το σώμα μας, μας βοηθά να νιώθουμε καλά, να έχουμε αισιοδοξία και διάθεση για ζωή. Έτσι, μια βόλτα στον ήλιο ή μια μέτρια ηλιοθεραπεία, πάντα με την κατάλληλη προστασία, είναι ένα φυσικό φάρμακο κατά της κατάθλιψης.

kalo-kalokairi

Μερικά tips για τις διακοπές σας:

    • Να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες από τις διακοπές. Μην υπερβάλλετε ούτε για το που θέλετε να πάτε αλλά ούτε και πως πρέπει να περάσετε. Αφεθείτε και όλα θα γίνουν. 
    • Εκφράστε ελεύθερα τις επιθυμίες σας. Τώρα είναι η ευκαιρία!
    • Ασχοληθείτε με το χόμπι σας. Οτιδήποτε κι αν είναι αυτό, θα σας κάνει να χαλαρώσετε και να διασκεδάσετε
    • Αποφύγετε την τηλεόραση, τον υπολογιστή και όλα τα υπόλοιπα gadgets. Αυτό δεν θα σας βοηθάει να ξεχαστείτε, να ενεργήσετε αυθόρμητα και να χαλαρώσετε.
    • Αποφύγετε να διαβάζετε τα e-mail σας. Σκεφτείτε ότι την άδεια την πήρατε για να «φύγετε» μακρυά απ’ όλα αυτά!
    • Κάντε νέες γνωριμίες
    • Αποκοπείτε από όλα όσα σας αγχώνουν.
  • Γεμίστε τις μπαταρίες σας, ώστε να έχετε ενέργεια όταν επιστρέψετε και να ανταπεξέλθετε στις νέες προκλήσεις!
 ©Νικολέττα Σεφέρου, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *